Stargate SG-1
SG-1 > o seriáli | epizódy | lexikon | postavy
Stargate Atlantis
SGA > o seriáli | epizódy | lexikon | postavy
Stargate Universe
SGU > o seriáli | epizódy | lexikon | postavy

Rozhovor s N Johnom Smithom

N. John Smith má za sebou dlhú a bohatú kariéru televízneho producenta siahajúcu až do 70-tych rokov minulého storočia. Jeho prínos k príbehu Stargate je nevyčísliteľný – začal už pri časti „Bloodlines“ prvej série. 

GateWorld: John, je skvelé ťa tu konečne mať a porozprávať sa s tebou.
N. John Smith: Je dobré tu byť.

GW: Povedz nám niečo o tvojich začiatkoch v tomto priemysle. V minulosti si povedal, že si tento biznis vybral teba.
NJS: Áno, povedal som to. Nuž, Canadian Broadcasting Corporation (kanadská TV spoločnosť, skratka CBC) chcela robiť televízny seriál prakticky založený na tom, čím som sa živil. Pred rokmi som bol tým, čo sa nazýva plážový čistič (beach comber). To na západnom pobreží Britskej Kolumbie označuje niekoho, kto chodí po pláži a zbiera polená a podobné veci. Samozrejme v Polynézii sú ľudia, ktorí chodia po pláži a zbierajú mušle. Je to normálna práca. Volá sa to zbieranie dreva. Zaujímalo ma to, odkedy som bol malý, a to je to, čím som sa živil, keď sa CBC rozhodla, že spravia seriál založený na tejto konkrétnej práci.

Prišli do môjho rodného mesta. Vlastníme budovu hneď na pobreží. Bolo to perfektné pre film. Jednou z postáv vo filme bola Molly – vlastnila reštauráciu nazývanú Molly’s Reach.  A toto sa stalo hlavnou scénou. Ľudia z produkcie sa pozreli do dokov a našli tam lode. Hneď ich zaujímalo, kto ich vlastní a či by mohol robiť ich technického poradcu ohľadne lodí.

Pôvodne to bola práca na štyri mesiace. A to som aj tie štyri mesiace robil. Potom sa seriál stal veľmi populárnym a nasledujúcich 19 rokov bežal v Kanade – z nich som tam ja bol 16 rokov.

GW: Trochu dlhší časový záväzok.
NJS: Bol to obrovský záväzok. Samozrejme, že som musel robiť aj iné veci. Cez deň som s nimi natáčal a v noci som robil inú prácu. Herectvo nikdy nebolo pre mňa isté povolanie – rozpočet sa neustále mení, nemáte istotu, že to potrvá ešte rok a podobne.

Počas rokov prichádzali za mnou ďalšie spoločnosti, ktoré chceli požičať lode a k ním schopného človeka. Jednou z nich bolo MGM, konkrétne Chris Cites. Zvládol som túto, podľa nich náročnú, prácu na výbornú. Podľa mňa je to ľahká práca, ale oni boli ohromení. A tak som sa dostal do tohto biznisu.

GW: Pre tých, ktorí to nevedia – čo robí producent, či už výkonný, alebo iný?
NJS: Nuž, napriek tomu, že som mal titul výkonného producenta, moja funkcia bola prakticky byť líniovým producentom (line producer – má na starosti rozpočet, výber členov a väčšinu vecí mimo samotného príbehu). Titul výkonného producenta prišiel sám od seba, keďže som bol u šou neustále. Bol to čestný titul.

Súčasťou tejto práce je mať dobré vzťahy s tímom. A ja som ich mal. Občas za mnou chodili s vecami, s ktorými by neprišli za ostatnými. Bolo super mať takéto vzťahy s ľuďmi.

Takže Rick [Richard Dean Anderson] a ja sme sa zoznámili prirodzene ako dom s ohňom. Rick sa v jeho začiatkoch na SG-1 naučil rešpektu k Bradovi Wrightovi ako k výkonnému producentovi. Takže Brad s Rickom tiež dobre vychádzal. Ja a Rick sme sa stali niečím ako bratia. Mal veľmi rád moju ženu. Sú vo vzťahu brat/sestra. Často spolu kdesi vyrážame. Učil som jeho dcéru vodné lyžovanie a iné veci. Stali sme sa skutočne dobrými priateľmi.

Mojou hlavnou úlohou líniového producenta je zodpovednosť za prijímanie a vyhadzovanie posádky. A uistiť sa, že film dodrží rozpočet. Mám zodpovednosť za peniaze, ktoré sme utratili a za to, že boli utratené rozumne a že nie sme v deficite. To je spolupráca medzi ... som len tak dobrý, ako sú dobrí autori. Pretože autor môže  napísať: „na túto epizódu potrebujeme 50 horko-vzdušných balónov.“ A to potom musíme mať. A ak si môžeme dovoliť len 10, tak mám problém. Hľadám balans medzi výdajmi – ak to na jednu epizódu minieme [milión dolárov], tak potom to musíme ušetriť na nasledujúcich ôsmich, či desiatich, či tak nejako.

Dôležitou vecou je, či sme na konci roku dodržali rozpočet lebo nie. Väčšinou sa nám to podarilo. Ak nie, tak sa ukázala veľkosť MGM, ktoré povedalo: „Nevadí, miňte to všetko.” MGM bola skvelá spoločnosť na spoluprácu.

GateWorld: Okrem vašej práce producenta na Stargate ste tiež robili výkonného producenta Sanctuary. Aké výzvy prinášajú seriály na rozdiel od ostatných programov?
NJS: Hovoríte o fikcii ....

GW: Nech je to fikcia alebo len žánrové seriály obecne.
NJS: Nuž, SG-1 bol notoricky známy seriál s veľkými efektmi. Bol to väčší seriál. To sa odzrkadlilo aj na rozpočte. Na SG-1 išlo oveľa viac peňazí ako na Sanctuary. Už len na novej šou [Stargate Universe] je náš rozpočet dvojnásobný v porovnaní so Sanctuary. Nie je tu veľa akcie. Žiadne veľké efekty.

GW: Na Q&A (otázky a odpovede) ste spomenuli, že momentálne sa vzďaľujete od SGU.
NJS: Určite som sa vzdialil. Už minulý rok. Je to veľmi ťažké. Keď prichádza nový tím, musíte to nechať ísť. Po dohode s Bradom dochádzam na dva tri dni do týždňa a som pripravený na telefóne. Počúvam veľa otázok o tom, prečo sme to robilo takto a nie inak – ja im na to odpovedám.

GW: Zrejme sú aj iné veci, ktoré chcete spraviť so svojím životom. A iné cesty, ktoré chcete preskúmať. Ale nie je tam určitý smútok, ktorý ide spoločne s tým, ako všetko nechávate za sebou?
NJS: Úplne! Zrazu idete z 15 hodín práce denne s tými istými ľuďmi až na nulu. Strávil som viac času na scéne a s posádkou ako doma s rodinou. Takže je to rozdiel.

Smútok tam určite je. Ale mám šťastie, že sa má môj život kam uberať. Napríklad sme postavili dom na pláži. A moja spätosť s vodou vždy bola niečím, čo mi chýbalo. Občas som síce išiel na loď, potápať sa a podobne, ale skutočne sa teším na návrat ku slanej vode.

Teraz som vonku každý deň. Takisto mám viac lodí ako keď som sa nimi živil. Samozrejme nie ten istý typ lodí. Rád lovím ryby a kraby. Tými zásobujem všetkých našich susedov. Asi pôjdem robiť inú produkciu. Ale nechcem pracovať 12 mesiacov do roka. Rád by som robil nejaký zaujímavý projekt. Mám pár zaujímavých projektov, ale na žiadnom z nich ešte nerobím.

GW: Život je príliš krátky.
NJS: Nie je to tým, že by bol život príliš krátky. Videl som veľa mojich kamarátov v tomto priemysle ako odišli – omnoho mladší ako mali. Nechcem sa tam dostať. Užívam si iné aspekty práce v tomto priemysle. Dovolilo mi to sa finančne zabezpečiť, a tak môžem robiť veci, ktoré chcem. Zbieram umenie. Môžem stráviť celý deň v umeleckej galérii. Čas tam ide naozaj rýchlo. Takže si užívam, keď sa dostanem z toho preč a robím iné veci.

Chýba mi posádka. Chýba mi tá statická energia, ktorú máte z produkcie šou ako je Stargate. Spontánne rozhodnutia, ktoré musíte spraviť. Dúfajúc, že väčšina z nich je správna. Nechýba mi tá každodenná drina. Pretože po čase vás to zničí. Zvlášť, ak robíte na dvoch šou súčasne.

GW: Štyridsať epizód za rok.
NJS: Štyridsať epizód za rok bolo už trochu stresujúce.

GW: Mohlo to ovplyvniť kvalitu aspoň jednej šou? Možno?
NJS: Určite. Pravdepodobne ich to trochu ovplyvnilo, ale obe šou dostávali dobré ratingy. Takže presne neviem, ako ich to ovplyvnilo. Veľmi ťažké to bolo pre autorov, ktorí museli upravovať scenáre. Mali sme scénu príchodu do osady, ale hneď na to sme mali scénu v Atlantis plnú efektov. A obe sú na jednom mieste. Nemôžete postaviť osadu a popritom tam strieľať.

Vždy sme nachádzali rôzne cesty, ako veci spraviť. Spolupráca medzi písaním, produkciou a fyzickým aspektom konštrukcie bola úžasná.

Ten rok rýchlo ubehol. Nemôžem čestne povedať, že som počas toho niekedy prišiel domov. Nikdy som si nemusel nastavovať budík. Vždy to bolo o zábave ísť do práce. Bola to skvelá skúsenosť. Nemyslím si, že niekto iný robil dve šou súčasne – aspoň čo sa týka tohto typu šou. Malé projekty áno, ale veľké nie.

GW: Ako producenta – čo vás počas tých rokov robilo najšťastnejším na scéne? Bola to tá synergia a veci fungujúce spolu tak, ako majú?
NJS: Áno, určite! A to, keď čítate scenár a predstavujete si ho. A to, keď vidíte finálny produkt v éteri. Vidieť herca ako je Rick prísť a prečítať si to štyri-, päť-krát, vždy rôznym spôsobom a potom to vrátia režisérovi s úpravami, ktoré sa nakoniec použijú. Dívať sa na ten talent a porozumenie. „To je to, prečo je Richard Dean Anderson Richardom Deanom Andersonom. To je to, prečo je Amanda Tapping Amandou Tapping.“ Majú inštinkt. Herci si spolu musia sadnúť.

S SG-1 to tam je od začiatku. Každý s každým si rozumie a dobre spolupracujú. Bolo to nádherné. Atlantis bolo to isté. Autori spoznávali hercov, až vedeli, komu dať akú vtipnú scénu, čo mu bude najviac sedieť.

GW: Zmenila sa rola producenta aspoň v niečom, ako sa vyvíjala technológia v tomto priemysle? Napríklad zodpovednosť, ktorú má teraz a ktorá neexistovala pred dvadsiatimi rokmi?
NJS: Pred 20-timi rokmi vo Vancouveri nebol taký výber techniky ako je teraz. Teraz máte veľa vybavenia, veľa kamier. Existuje tu konkurencia. Sú rôzne druhy kamier. Musíte sa držať v obraze.

Technológia a film, so svetlami a kamerami, sa rýchlo mení. Takže musíte si spraviť menší výskum aby ste sa v tom vyznali. Stargate bola vždy na hrane. Natáčali sme v HD skôr ako iné šou v oblasti Vancouveru. Vždy sme sa snažili byť na hrane techniky.

GW: Keď sa MGM postaví opäť na nohy, možno sa dočkáme [viac Stargate na] Blu-ray.
NJS: MGM bola počas tých rokov ohromná. Skvelo sa s ňou spolupracovalo. Boli veľmi, naozaj veľmi dobrí.

GW: Ekonomika ovplyvnila uplynulý rok v severnej Amerike všetko a TV produkcia nie je výnimkou. Ako to vyzerá s budúcnosťou podľa vás? Sme už na dne toho poklesu?
NJS: Nuž, pokles – v Kanade problém určite je. Natáčame televízne šou a rozpočet je v USD. A pomer USD k CAD  - bol tam až 50% rozdiel. Takže na každý milión v USD, ktorý sa utratil, boli dva milióny kanadských. Teraz to je skoro parita. Takže je to veľmi náročné. Naše náklady sa zvyšujú každý rok, ale publikum je stále zhruba rovnaké.

GW: Strávil ste veľa rokov v tomto príbehu a máte prsty v jeho rôznych aspektoch. Čo by ste odkázal fanúšikom, ktorí sú vďační za vašu prácu na šou?
NJS: Za nás ako produkciu – ak je šou úspešná – potrebujeme, aby sa ľudia na ňu dívali a kupovali produkty ako TV filmy a podobne. Potom bude šou pokračovať. Ale hneď ako ju publikum prestane sledovať, ratingy idú dole a stáva sa to ekonomicky neudržateľné. Potom nebude projekt pokračovať.

Je to tak jednoduché ako to znie. Dúfam, že sa to nestane dlhú dobu.

Rozhovor bol preložený a upravený z gateworld.net
Preložil: Lado